lördag 10 juli 2010

Tutorial / Beskrivning av tetra asken......

Jag har ju lovat er en beskrivning idag på hur jag gör Tetra-/presentaskarna.
Men i den här hettan var det lättare sagt än gjort :).
När lilleman sov och, Nicke tog de två yngsta till sjön , kunde jag äntligen sätta mig. Därför det har dröjt lite idag.

Hoppas att ni förstår hur jag menar ,annars får ni fråga om det är otydligt. :)
Det är första gången jag gör en tutorial , så hav förbarmande med mig ;)


Först skär jag till en rektangel: till den lilla tetran 15*20 cm, den stora 16*30, men man kan använda precis vilka mått som helst.
Den som jag visar här i beskrivningen har jag använt måtten 15*20 cm


Jag har använt mig av ett kraftigt mönstrat papper, det här är från MME (dubbelsidigt)och det mönstrade pappret får vara på utsidan.
Jag börjar med att klistra 6mm tejp på den högra, korta sidan (15cm) av pappret, ni ser den vita randen på kanten.


Sen vänder jag på pappret och klistrar på båda långsidorna (20 cm) med samma tejp.



Jag börjar med att klistra ihop de båda kortsidorna, så att det bildas en cylinder.




Så här ser det ut när de är samman fogade, sen är det dax att få ihop de långa sidorna, och nu kommer det roliga. :)


Man plattar till cylindern i ena änden, och så är det bra om man inte har skarven på kortsidorna mitt i vikningen , utan förskjuter den lite åt sidan.


Å så bara klistra ihop.



Nu är det dax för att tillsluta den andra sidan på cylindern, och nu är det bra om man kommer ihåg att lägga i godiset eller vad man nu vill fylla den med innan den här sidan försluts.



Efter godiset är i, snurrar man cylindern ett halvt varv, för att man ska få den där härliga trekantsformen på tetran.


Och nu är det dax att klistra ihop, ni gör likadant här, kläm ihop cylindern och passa in. Nu har ni fått den där läckra trekants formen på asken.


Så var asken klar.....nästan.


Nu om ni vill fixa ändarna på asken så den ser så där lyxig/fabriksgjort ut, så har jag två sätt, det finns säkert fler.
Antingen biga, eller att använda en pappersveckare så det blir snygga ränder i ändarna, eller att använda symaskinen , som jag jorde på min kaktetra.



Så här ser det ut när det är bigat.



Å så lite piff!


Å så lite fotosession ;)
Hoppas att förstår min beskrivning något så när, och lycka till!
Jag finns här om ni undrar något, eller på mailen!
Kram Nilla

11 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, tack! Underbart, Nilla :)
Och det är klart som korvspad ;)
Kram!

Chris_P sa...

ja det var ju onekligen enkelt! Tack Pernilla för beskrivningen! En sån får det nog bli!

Tack!

Cina99 sa...

Jättebra beskrivning! Tack :D

Anki T sa...

Jättesnyggt!!

Maria sa...

Tack för beskrivningen! Nu blev det solklart. Måste göra en sådan någon gång.

Johanna Westring sa...

Vilken alldeles perfekt beskrivning! Det här ska jag prova när jag kommer hem från semestern! :)

Isadory sa...

Hej!
En kanon tutorial och det var ju verkligen busenkelt, tack för detta.

//Isadory

Sofi sa...

Tusen tack för beskrivningen. Den var jättebra :-)

Lotta sa...

Vilken bra beskrivning - ska helt klart testas!!
Tack för att du delar med dig.
Ha en skön helg.

The Primetime family sa...

Mycket snyggt och kreativt! God Fortsattning! towe.

Maria sa...

Väldigt lätt å bra beskrivning:) Gillar din blogg hur mk tips å fina alster:)